Nav nekāds noslēpums, ka veselīga uztura pamatā ir dārzeņi un dažādi zaļumi. Tie ir svarīgs olbaltumvielu un ogļhidrātu avots, kā arī tie satur cilvēka organismam nepieciešamos vitamīnus un minerālvielas. Dārzeņi arī spēj dot ilglaicīgu sāta sajūtu, kas ievērojami palīdz nepārēsties un atbrīvoties no liekā svara. Tomēr, ne visi dārzeņi ir vienādi. To uzturvērtība lielā mērā atšķiras. Ja vēlaties zaudēt lieko svaru, veselīgā un vienkāršā veidā, noteikti iekļaujiet savā ēdienkartē sekojošos dārzeņus un zaļumus.

Burkāni ir vieni no cilvēcei zināmajiem, veselīgākajiem pārtikas produktiem. Burkāni satur C , B2, B6, un E vitamīnus, ß – karotīnu, kas ir ļoti būtisks cilvēka imūnsistēmas stiprināšanai, magniju, kāliju, selēnu un ļoti daudz kalcija. 100 g sagrieztu burkānu satur vidēji vien ap 50 kaloriju. Labākais ir tas, ka burkāni ir ļoti garšīgi un tos var uzņemt dažādos veidos – svaigā veidā, salātos, kā piedevu citiem ēdieniem utt. Burkāni daļēji saglabā savas labās īpašības arī tad, ja tiek termiski apstrādāti, piemēram, tvaicēti, sautēti vai vārīti, taču vislabāk, protams, burkānus ir ēst svaigus.

Brokoļi ir, uzturvērtības ziņā, īpaši vērtīgi dārzeņi. Tie satur ļoti maz tauku un arī ogļhidrātu. Brokoļu sastāvā ir C, K un A vitamīni, kā arī magnijs, dzelzs, kalcijs un kālijs. Tajos ir arī daudz šķiedrvielu, kas nepieciešamas normālas gremošanas sistēmas darbības nodrošināšanai. Brokoļos ir arī antioksidanti, kas palīdz attīrīt organismu no dažādām kaitīgām vielām. Tieši šīs kaitīgās vielas nereti ir iemesls, kāpēc neizdodas nomest lieko svaru. Vēl noteikti jāpiemin, ka brokoļos ir vielas, kas iznīcina vēža šūnas. 100 g brokoļu satur vien ap 30 kaloriju. Tas nozīmē, ka šos dārzeņus var ēst cik vien daudz gribās un uzbaroties no tiem nebūs iespējams.

Spināti ir īsta vitamīnu bumba. To sastāvā ir A, B1, B2, B3, B6, C, D2, PP, E un K vitamīni. Tie ir bagāti arī ar dzelzi, magniju, jodu un kāliju. Tā kā spināti satur tik daudz cilvēka organismam nepieciešamo vielu, tos plaši izmanto medicīnā. Spinātu preparātus lieto mazasinības ārstēšanai, jo tie satur tieši vieglāk uzņemamās dzelzs formas. Dažādus spinātu uzlējumus izmanto arī tautas medicīnā kakla un plaušu slimību ārstēšanai. 100 g spinātu satur vien ap 35 kalorijām. Spināti ir ļoti laba bāze dažādiem salātiem, tā ka pielietojumu šim pārtikas produktam netrūkst.

Puravi ir visvērtīgākie no sīpolaugiem. Tie satur C, B1 , B2 un E vitamīnus, kalciju, magniju, fosforu, dzelzi, sēru, arsēnu un ļoti daudz kālija. Tāpat kā burkāni, tie satur arī ß – karotīnu. Ir pierādīts, ka puravi arī ārstē dažādas elpceļu saslimšanas, pateicoties tā antiseptiskajām īpašībām. Puravus var lietot kā piedevu ļoti daudziem ēdieniem. Tos var pievienot zupām, slātiem, sviestmaizēm, gaļas ēdieniem utt. 100 g puravu satur vien ap 30 kalorijām.

Tomāti ir īpaši veselīgi un to ēšana pat veicina svara zudumu. Tomāti satur A, B1, B6 un C vitamīnus, kā arī kalciju, magniju un ļoti daudz kālija. Ir pierādīts, ka tomāti, kā nakteņu dzimtas augi, satur arī vielas, kas mazina vēža šūnu attīstību. Kas ir interesanti, šīs vielas, var pavairot, tomātus vārot. Ja runājam tieši pa tomātu ietekmi uz lieko svaru, tad tie var būt tiešām lielisks palīgs. Tomāti uzlabo gremošanu un, līdz ar to arī vielmaiņu. Ja pievienosiet visām maltītēm tomātus, vēders varēs tās ātrāk pārstrādāt un neuzkrāsies liekie tauki. 100 grami tomātu satur vien vidēji ap 20 kalorijām.

Pievienot komentāru