Ļoti daudzi cilvēki domā, ka tauki ir organismam nevēlami un slikti. Kā nekā, visi dietologi un uztura speciālisti runā par to, ka tādi produkti kā augļi, dārzeņi, graudaugi utt., kas satur maz tauku ir organiskam vajadzīgi, bet tortes, hamburgeri, frī kartupeļi un citi taukainie ēdieni nav vēlami. Patiesībā, tieši šādi, vispārīgi, fakti, nereti rada maldīgu priekšstatu par uzturu. Tauki, tāpat kā jebkuras citas uzturvielas, organismam ir pat ļoti nepieciešamas, ir tikai jāsaprot, ar kādiem produktiem šos taukus vajadzētu uzņemt, lai mēs varētu runāt par veselīgu, sabalansētu diētu.

Taukvielas kopumā organismam ir ļoti nepieciešamas. Nepiesātinātās taukskābes organismam palīdz ražot eikozanoīdus. Šie savienojumi ir ļoti svarīgi cilvēka imunitātes veidošanā. Tāpat, tauki ir vajadzīgi, lai organismā varētu uzsūkties visi taukos šķīstošie vitamīni – K, E, D un A vitamīni. Tauki arī pilda enerģijas rezerves funkciju, orgānu aizsarg funkciju, audu veidošanas funkciju un veic vēl daudzas citas organismam nozīmīgas darbības. Tātad, bez taukiem pilnībā iztikt nevar un diētas, kas paredz ļoti zemu tauku patēriņu vai pat pilnīgu izslēgšanu no ēdienkartes noteikti nevajadzētu ievērot, tomēr apgalvojums, ka tauku patēriņš ir jākontrolē un pie tā ir jāpiedomā, gan ir pilnīgi pareizs.

Tomēr, lai varētu runāt par tauku nepieciešamību ir jāizšķir divu veidu tauki – piesātinātās taukskābes un nepiesātinātās taukskābes. Nepiesātinātie tauki ir tā saucamie labie tauki. Tie pārsvarā ir atrodami augu eļļās , piemēram, olīvu, rapšu, zemesriekstu un saulespuķu eļļās, kā arī tādos augos kā avokado un olīvas un dzīvnieku izcelsmes produktos kā treknās zivis un citas jūras veltes. Šie tauki pazemina holesterīna līmeni asinīs, uzlabo sirdsdarbību, palīdz pildīt smadzeņu funkcijas utt. Šie ir organismam vajadzīgie tauki.

Piesātinātie tauki un transtaukskābes ir tā dēvētie sliktie tauki. Tie ir pārsvarā visi dzīvnieku izcelsmes pārtikas produktos atrodamie tauki, piemēram, liellopu gaļā, cūkgaļā, aitas gaļā, kā arī pienā un treknajos piena produktos. No augu valsts produktiem piesātinātie tauki ir piemēram kokosriekstu un palmu eļļās. Šīs taukskābes tieši palielina risku saslimt ar sirds un asinsvadu slimībām, kā arī Alcheimera slimību un audzējiem. Šo taukvielu pastiprināta uzņemšana organismā arī rada lieko svaru un sliktu pašsajūtu.

Tātad, kopumā tauki ir organismam pat ļoti nepieciešami, taču, tikai labie tauki jeb nepiesātinātās taukskābes. Ievērojot jebkādas diētas, ir jāpievērš ļoti liela uzmanība tam, lai taukskābes pārsvarā tiktu uzņemtas ar tiem produktiem, kas satur nepiesātinātos taukus, taču pilnībā atteikties no tiem nedrīkst. Ja nelietojat taukus tieši, lai regulētu savu svaru, arī nepiesātināto taukskābju uzņemšana uzturā ir mazliet jāierobežo, jo tās tomēr ir kalorijām bagātas, taču, ja vēlaties vien kļūt veselīgāks, stiprāks un mundrāks, noteikti neatsakieties no tādiem produktiem kā treknās zivis, rieksti, avokado utt.

Pievienot komentāru