meditācija

Ar vārdu meditācija mēs saprotam daudz un dažādas darbības, tomēr visizplatītākais stereotips ir tāds, ka ar meditāciju nodarbojas tikai mūki, kuri caurām dienām sēž kājas krustā salikuši un neko citu nedara. Bet kas tad īsti ir meditācija, un kāpēc tā var palīdzēt ikvienam savas dzīves uzlabošanā?

Mūsdienās aizvien vairāk zinātniekiem pētot meditācijas iedarbību uz cilvēka ķermeni tiek nonākts pie secinājuma, ka šī darbība uzlabo mūsu gribasspēku, ļauj mums labāk koncentrēties un kopumā uzlabo dzīves kvalitāti, un pārsteidzoši, bet arī palielina mūsu smadzeņu apjomu! Pirms modernās tehnoloģiju un medicīnas revolūcijas mums nebija nekādu vaidu, kā izmērīt cilvēka smadzeņu apmēru un darbības īpatnības, bet ar jaunās paaudzes magnētiskās rezonanses iekārtām ir iespējams redzēt pilnīgi visu, kas notiek mūsu galvā sākot no smadzeņu struktūras līdz pat tam, kā notiek neironu darbības un elektrisko signālu izplatīšanās. Ar šīm modernajām iekārtām zinātniekiem nu ir iespējams nomērīt arī meditācijas efektu uz mūsu smadzenēm, un atklājumi, kas tiek veikti ir patiešām pārsteidzošie. Hārvardas medicīniskās fakultātes zinātnieki veicot pārbaudes ir noskaidrojuši, ka meditācija palielina mūsu smadzeņu daļas, kas ir saistītas ar mūsu maņām, garastāvokli un arī gribasspēku, un šādi atklājumi liecina, ka mūsu smadzenes ir spējīgas pašas sevi pielāgot tam, kas tiek prasīts no šī orgāna. Būtībā gan pieaugušu cilvēku, gan bērnu smadzenes ir plastiskas un kādas noteiktas darbības atkārtota veikšana, jeb mācīšanās veidos fiziskas izmaiņas smadzenes, kur daļā, kas atbildīga par konkrētās lietas veikšanu veidosies jauni neironu tilti un kopumā šī vieta paliks blīvāka un piesātinātāka.

Šādi smadzeņu izmaiņu atklājumi nozīmē, ka meditācijas praktizētājiem ir iespējams fiziski izmainīt savu smadzeņu veidolu, un veidot to tādu, lai būtu vieglāk koncentrēties, būtu labāks garastāvoklis un kopumā gribasspēks un ikdienas informētība(awareness) būtu daudz augstākā līmenī un mēs varētu izbaudīt savu ikdienas dzīvi.

Kā tad notiek meditācija?

Meditācija ir ikviena darbība, kas jums liek koncentrēties uz vienu konkrētu lietu un nemitīgi atgriezties šajā koncentrēšanās stadijā, neļaujot citām domām traucēt šo stāvokli. Visbiežāk cilvēki meditē koncentrējoties uz savu elpu , jo šī ritmiskā izelpa un ieelpa ir prefekta, lai nemitīgi būtu iespējams atgriezties pie šīs sajūtas un tiklīdz kā koncentrācija ir zudusi atkal to atgriezt atpakaļ. Tas nozīmē, ka meditējot būtībā mums visu laiku ir jācenšas koncentrēties uz šo vienu lietu (visbiežāk elpošanu), bet tiklīdz, kā domas aizpeld un sākam domāt par kaut ko citu, tā atkal jācenšas pievērsties tieši šai elpošanas stadijai.

Cilvēkiem parasti ir nepareizs priekšstats par meditācijas galamērķi, vai to, kā tas jādara, jo bieži vien jaunajiem praktizētājiem liekas, ka nespēja koncentrēties tiek uzskatīta par vājumu un var likties nomācoši un neomulīgi tas, ka jūsu domas visu laiku maldās un nespējat pat koncentrēties uz savu elpošanu, tomēr tā ir dabīga parādība, un tieši šis process, kad jūs cenšaties atgriezties visu laiku atpakaļ pie šīs darbības ir tas, kas audzē jūsu raksturu un arī uzlabo smadzeņu darbību! Šādi pēc iespējas ātrāk pieķerot sevi domājam par kaut ko citu mēs varam aizvien vairāk koncentrēties tieši uz vienu lietu, kas mūsdienu informācijas piesātinātajā laikmetā ir grūti izdarāms, jo nepārtrauktie traucējumi e-pastu, zvanu, īsziņu un citu ziņu veidā nereti mūs izsit no ierindas. Un šeit tieši meditācija ļaus jums pēc iespējas ātrāk atgriezties pie lietas, ko jūs darījāt pirms tam, un meditācijas mērķis nav neļaut šiem traucēkļiem jūs iespaidot, bet tas ir pēc iespējas ātrāk atgriezties pie lietas vai darbības, ko jūs darījāt pirms tam.

Meditācijas ieguvumi

Kā jau raksta sākumā minēju meditācija palīdz gan garastāvokļa uzlabošanai, gan kopējai dzīvesprieka atgūšanai un tas nozīmē, ka meditācija var būt labs veids, kā:

  • Uzlabot savu garastāvokli,
  • Uzlabot savu gribasspēku,
  • Atteikties no kāda nelāga ieraduma (smēķēšanas, neveselīga ēdiena),
  • Uzveikt depresiju,
  • Sakopot domas,
  • Iegūt jaunu perspektīvu uz savu dzīvi,
  • Nomierināties,
  • Atslābināties.

Un šīs noteikti nav vienīgās lietas, kur meditācija jums var palīdzēt, bet pārējās noteikti, ka jums būs jāatklāj pašiem! Galvenais šeit ir zināt to, ka ar šādas darbības palīdzību jums ir iespējams tiešām fiziski izmainīt savu smadzeņu veidolu un apjomu, un pareizi fokusējot savu enerģiju jūs varat uzlabot neskaitāmi daudz savas dzīves aspektus!

Cik daudz nepieciešams ikdienā meditēt?

Meditācija ir katra paša individuālā darbība un tas ir atkarīgs no jūsu iespējām un vajadzībām , un šie laiki var variēt no 5 minūtēm dienā līdz pat vairākām stundām dienā, bet jaunienācējiem noteikti vajadzētu sākt lēnām, un veidot meditēšanu par savu pieradumu, vai rituālu, kad katru rītu vai katru vakaru jūs apņematies vismaz šīs 10 līdz 20 minūtes veltīt sev, atslābinoties un uzlabojot savu koncentrēšanās spēju un garastāvokli!

Relaksējoša mūzika, kas noderēs meditējot

Pievienot komentāru