magic window

Tāpat kā pirms treniņa ir būtiski ievērot, kad, kas un cik daudz tiek ēsts, tāpat arī attiecībā uz pēc-treniņa laiku ir jāzina dažas būtiskas lietas.

Kas ir “Magic Window”?

  • Nereti tas tiek dēvēts arī par “Window of Opportunities”, kas nozīmē “iespēju logs”.
  • Tulkojumā no angļu valodas “Magic Window” nozīmē “maģiskais logs”, taču latviski to sauc par anabolisko logu, kura laikā vielmaiņa strādā intensīvā tempā. Vielmaiņai jeb metabolismam ir divas fāzes – katabolisms un anabolisms, kura laikā enerģija tiek izmantota, lai veidotu šūnām nepieciešamās vielas – olbaltumvielas, nukleīnskābes u.c. vielas.

Kad šis logs ir “atvērts”?

  • Šis anaboliskais logs izveidojas pirmajās 20 – 30 minūtēs pēc treniņa.

Anaboliskā loga darbības principi

  • Parastos apstākļos cukurs un ciete izraisa insulīna paaugstināšanos, kas var palielināt tauku slāni, bet ja šīs vielas tiek noēstas anaboliskā loga laikā, insulīns veicina muskuļu veidošanos bez tauku nogulsnēm.
  • Anaboliskā loga laikā, tātad uzreiz pēc treniņa, ir jāēd, lai uzņemtās barības vielas veidotu muskuļus. Viss, kas tiek uzņemts šajā laikā, tiek patērēts enerģijas atjaunošanai un muskuļu augšanai. Ja tiek paēst vēlāk, teiksim, divas stundas pēc treniņa, uzņemtās barības vielas tiek iztērētas tādam pašam nolūkam kā parasti – kalorijām un attiecīgi enerģijai.
  • Anaboliskā loga izmantošana it īpaši svarīga ir kultūristiem, kuri nevis cenšas sadedzināt taukus un notievēt, bet gan, kā saka, “uzaudzēt masu”. Protams, tas ir svarīgs arī ikvienam, kurš vēlas ne tikai notievēt, bet arī izveidot skaistus un tvirtus muskuļus. Anaboliskajā procesā uzņemtās barības vielas veido muskuļu blīvumu, ķermeņa slaidumu, kā arī veicina vielmaiņas paātrināšanos.

Ko ēst anaboliskā loga laikā?

  • Tā kā uzņemtā pārtika piedalās muskuļu veidošanā, tad ir būtiski, kas tiek uzņemts – tiem ir jābūt ogļhidrātiem un olbaltumvielām, bet ne taukiem. Ar uzņemto barību ir jāpanāk strauja insulīna paaugstināšanās, kas veicina muskuļu masas pieaugšanu.
  • Visieteicamākais produkts pēc treniņa ir proteīna kokteilis, kurā ir daudz olbaltumvielu un kas ātri uzsūcas. Pēc tādas olbaltumvielu devas olbaltumvielu sintēze muskuļos noris trīs reizes ātrāk nekā to neuzņemot. Protams, kokteiļa vietā tās var būt arī citas liesas olbaltumvielas – gaļa, zivis, biezpiens.
  • Tāpat vēlams uzņemt arī ogļhidrātus ar tā saucamajiem “ātrajiem” ogļhidrātiem, kuriem ir augsts glikēmiskais indekss. Ļoti ieteicamas ir dzērveņu vai vīnogu sulas, kurās ir augsta glikozes un fruktozes attiecība. Tāpat var apēst jebkuru ogļhidrātus saturošu produktu, kas nesatur taukus: maizi, ievārījumu, cukuru, kartupeļus, rīsus, makaronus, augļus, dārzeņus. Taukus šajā laikā nav vēlams lietot, jo tie kavē olbaltumvielu un ogļhidrātu uzsūkšanos organismā.
  • Kopumā tie var būt tādi produkti kā sendvičs, rīsu pudiņš, maize ar olu, zemesriekstu sviests, humuss, šokolādes batoniņš, dažādu augļi, paštaisīts smūtijs ar pienu vai jogurtu.

Tomēr jāatceras, ka šis vielmaiņas paātrinājums nav tik būtisks, lai spētu lietderīgi pārstrādāt pilnīgi visu, ko cilvēks pēc treniņa ir spējīgs apēst, tāpēc apdomājiet labi, ko un cik daudz jūs šī loga laikā apēdat.

Vēlreiz jāuzsver, ka, ja jums ir mērķis sadedzināt kalorijas un nomest svaru, nevajadzētu izmantot šī loga priekšrocības un ēst tajā laikā.

Pievienot komentāru