elpa

Elpošana liekas tik vienkāršs un pārdomāts process, kuram mums nav jāpievērš uzmanība tomēr patiesība ir tāda, ka arī elpošana, jeb ieelpa un izelpa var tikt kontrolētas un padarītas efektīvākas tieši priekš konkrētā treniņu veida. Ikdienā elpošanai mēs pievēršam ļoti maz uzmanības, bet ja mēs to vēlamies, tad mēs varam  elpot gan lēnāk gan ātrāk, kā arī veikt lielākas vai mazākas ieelpas un izelpas. Tas nozīmē, ka treniņu laikā mums ir iespējams veikt dažādas izmaiņa un pielāgot savu elpošanu tieši attiecīgajam treniņu veidam, jo ne vienmēr tā elpošana, ko mēs darām pēc izjūtām ir tā labākā. Elpojot mēs nododam skābekli saviem muskuļiem un šūnām un veicot lielākas ieelpas un izelpas mēs varam mazliet samazināt savu sirds ritma ātrumu, ātrāk piegādājot skābekli asinīm, kas tālāk nonāk visā ķermenī. Bet lielas izelpas arī veiksmīgāk ļauj mums atbrīvoties no ogļskābās gāzes un kopumā uzlabo mūsu fiziskās spējas, tāpēc pēc pareizas elpošanas iemācīšanās daudzi atlēti un vienkārši sportisti nereti atzīst, ka treniņi liekas vieglāki un vairs nerodas tā aizzelšanās sajūta un elpas trūkums. Katram no treniņu veidiem ir savādāka elpošanas nepieciešamība, un tās ir:

Kardiovaskulārais treniņš

Kardiovaskulārā treniņa laikā mūsu ķermenis patērē lielu skābekļa daudzumu un mums ir nepieciešamas ātras un lielas izelpas un ieelpas lai spētu piegādāt skābekli visiem orgāniem. Nereti skrienot, soļojot vai braucot ar riteni mēs par elpošanu aizmirstam, un pielietojot mazliet vairāk spēka ātri vien ir iespējams aizelsties un tad būs vajadzīgs laiks, kamēr atgūstam elpu.
Pareiza elpošana šādu kardiovaskulāro treniņu laikā ir ļoti nepieciešama un būtībā vajadzētu pēc iespējas vairāk censties veikt lielas ieelpas un izelpas, lai ķermenis saņemtu pietiekošu skābekļa daudzumu, bet plaušas ātrāk atbrīvotos no ogļskābās gāzes. Sporta veidos, kur ir iespējams trenēties ar vienādu ritmu, kā skriešanā vai riteņbraukšanā būtu labi, ja jūs iemācītos elpot vienotā ritmā, kur katru 2 soļu beigās būs ieelpa bet nākamo divu izelpa. Šie soļu skaiti un attiecība nav tik nozīmīga, jo katram mums plaušu apjoms un fiziskais stāvoklis ir unikāls tāpēc galvenais šeit ir iemācīties elpot pareizā ritmā, un sākumā noteikti būs jāveic lēnāki vingrojumu, lai pierastu pie jaunā elpošanas cikla.

Spēka treniņš

Spēka treniņš savukārt ir pavisam cits treniņa veids un šeit ķermenis nepatērē skābekli vienmērīgā tempā, bet gan ir vajadzīgas ieelpas un izelpas, kas būtu sabalansētas ar izdarīto darbu, un jūs nejustos aizelsušies. Tas nozīmē, ka veicot spēka vingrinājumus, vienalga vai tie ir pietupieni vai svaru stieņa cilāšana jums vajadzētu veikt izelpu pie piepūles, bet ieelpu pie atslābuma. Tas veicot pietupienus būtu tā, ka jums būtu jāieelpo, kad jūs saliecaties ceļos, bet jāizelpo, kad jūs ceļaties atkal kājās. Šādi jūs samazināsit savu asinsspiedienu un nepiepulēsit visus ķermeņa asinsvadus, bet arī paši treniņi pēc sākotnējā pierašanas perioda liksies vieglāki. Uzreiz gan jāsaka, ka sākumā parasti šī elpošanas sistēma liekas jocīga un nepareiza, bet pēc laika, kad jau būsit pie tās pieraduši, jūs par to aizmirsīsit un varēsit vairāk koncentrēties pašam vingrinājumam, bet nu jau ar lielāku spēku un vairāk enerģiju.

Joga

Jogas vai meditācijas laikā pareiza elpošana arī ir nepieciešama un lai pareizi atslābinātos un izbaudītu abas šīs darbības ir vajadzīgs mierīgs elpošanas ritms, kas ir sabalansēts un, kas padarīs lēnāku jūsu sirdsdarbību. Visbiežāk šajās darbībās tiek izmantots sabalansētais elpošanas veids, kas nozīmē, ka jums ir jāieelpo tieši tikpat ilgi cik jāizelpo, bet kopumā jāveic lēnas ieelpas un izelpas. Šādi jūs varēsit labāk relaksēties un kopumā iegūt lielāku mieru un komfortu.

Pievienot komentāru